Arbeidsmediation bij conflicten op de werkvloer

Hoe gaat u als werkgever om met wrijving binnen uw team?

Conflicten en discussies op de werkvloer zijn onvermijdelijk. Collega’s brengen soms meer tijd met elkaar door dan ze met hun partners of vrienden doorbrengen. Het verschil is alleen dat we onze collega’s niet zelf uitkiezen. Diversiteit op de werkvloer heeft grote voordelen, maar soms ligt hier de basis voor spanningen en conflicten.

 

De confrontatiezoeker en de vermijder

We gaan ervan uit dat we allemaal gelijk zijn op de werkvloer. Dat is natuurlijk ook zo, maar soms voelt het anders. De ene werknemer is wat mondiger, verbaal sterker of dominanter. Iets wat een conflictvermijdend persoon ontmoedigt om zich uit te spreken. Andersom moedigt dit de confrontatiezoeker juist aan om de leiding in discussies te blijven pakken. Deze voorbeeldsituatie zou kunnen leiden tot een ongezonde en onprettige werksfeer.

 

Hoe verschillende typen personen met conflicten omgaan

Wellicht herkent u de volgende type mensen in uw bedrijf of team:

  • Iemand die erg direct is en de confrontatie snel opzoekt.
  • Degene die zich snel gekwetst voelt en temperamentvol reageert.
  • Iemand die conflicten en discussies liever vermijdt.
  • De persoon die altijd wil bemiddelen en naar compromissen zoekt.

 

Hoe herkent u een conflict?

Allereerst is het goed om te weten dat conflicten niet altijd direct aan de oppervlakte liggen. Een conflict uit zich niet altijd in ruzie. Zeker wanneer u een aantal conflictvermijders in uw team heeft zal een woede uitbarsting of een hevige discussie niet snel voorkomen. Let dus ook goed op symptomen als ontevredenheid, stress, verminderde productiviteit, hoog ziekteverzuim of duidelijk minder plezier hebben in het werk.

 

Hoe kunt u conflicten voorkomen?

U zou natuurlijk het liefst willen dat er helemaal geen conflicten zijn. Dat is praktisch onmogelijk. Maar door in te schatten hoe mensen reageren op bepaalde situaties kunt u het in veel gevallen voorkomen of in ieder geval goed oplossen. Bestudeer uw werknemers of collega’s daarom eens goed. Hoewel niemand in een hokje te stoppen is ziet u wellicht wel welke van de genoemde confrontatie stijlen de meest dominante is. Hier kunt u direct op inspelen wanneer u ziet dat de gelijkwaardigheid in een discussie uit balans is. Door de leiding te pakken en de conflictvermijder aan te moedigen om zijn of haar mening te geven.

 

Zonder gelijkwaardigheid zijn er geen winnaars

In een ruzie zijn er geen winnaars, maar waarom voelt het soms dan toch zo wanneer je in een heftige discussie beland bent? Dit komt voornamelijk door de verschillende communicatie- en conflictstijlen van mensen, of juist het gebrek aan communicatie. Het gevoel van gelijkwaardigheid zorgt ervoor dat dit gevoel van “winnen of verliezen” naar de achtergrond verdwijnt. Dit is niet altijd gemakkelijk te realiseren. PB Zakelijke Mediation biedt daarom arbeidsmediation aan, dit helpt u bij het oplossen van conflicten op de werkvloer. Bovendien geeft het u inzichten en de middelen om toekomstige conflicten te voorkomen.

 

Hoe PB Zakelijke Mediation helpt

PB Zakelijke Mediation is een arbeidsmediator die onpartijdig en neutraal is. Het gaat niet om de schuldvraag of wie er gelijk heeft. Het doel is om inzichten te krijgen die ervoor zorgen dat het conflict wordt opgelost en/of onderlinge spanningen verdwijnen. PB Zakelijke Mediation biedt daarom arbeidsmediation op locatie aan in diverse vormen:

 

 

 

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met PB Zakelijke Mediation. T: 06 16 80 55 77 / 06 27 23 62 50 / info@pbzakelijkemediation.nl.

Ga naar het blog overzicht

Aangesloten bij: